Καθημερινή: Χάσμα μαθητείας – αγοράς εργασίας

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

«Η διευκόλυνση της μετάβασης από το σχολείο στην εργασία, με μαθητεία, πρακτική άσκηση και προγράμματα πρώτης εργασιακής εμπειρίας, και η αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών μας συστημάτων πρέπει να αποτελέσουν στρατηγική επιλογή για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε ο κ. Κων. Αρβανιτόπουλος.

Ο ένας στους τέσσερις -27% το ακριβές ποσοστό- εργοδότες στην Ελλάδα διαθέτει κενές θέσεις εργασίας στην επιχείρησή του διότι δεν μπορεί να βρει εργαζομένους με τις απαραίτητες δεξιότητες για να τις καλύψουν. Ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι 15%. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι νέοι, με δεδομένο ότι η ανεργία στις ηλικίες έως 24 ετών έχει προ πολλού χτυπήσει «κόκκινο». Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το ποσοστό ανεργίας των νέων 15-24 ετών τον Νοέμβριο του 2013 εκτινάχθηκε στο 61,4%, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2012 ήταν 56,4%, τον Σεπτέμβριο του 2011 ήταν 47,6% και μόνο 22,2% τον ίδιο μήνα του 2008. Επίσης, το 15% των Ελλήνων εργαζομένων δηλώνει ότι οι δεξιότητές του δεν αξιοποιούνται κατάλληλα στη δουλειά του.

Ειδικότερα, το χάσμα ανάμεσα στις δεξιότητες που έχουν οι εργαζόμενοι και τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας κατέδειξε συνέδριο με αντικείμενο την «Αντιμετώπιση της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων μέσω της μάθησης στον χώρο της εργασίας στο πλαίσιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης», το οποίο διοργανώθηκε χθες στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας στο Συμβούλιο της Ε.Ε. «Η διευκόλυνση της μετάβασης από το σχολείο στην εργασία, με μαθητεία, πρακτική άσκηση και προγράμματα πρώτης εργασιακής εμπειρίας, και η αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών μας συστημάτων πρέπει να αποτελέσουν στρατηγική επιλογή για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις εθνικές κυβερνήσεις, ιδιαίτερα του ευρωπαϊκού Νότου», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.

«Η πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η Γηραιά Ηπειρος είναι η εφαρμογή της μαθητείας στο πλαίσιο της εργασίας. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη συνεργασία του κράτους, της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας», τόνισε από την πλευρά του ο αξιωματούχος της Ε.Ε., Αντόνιο Σίλβα Μέντες, εκπροσωπώντας την επίτροπο Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της Ε.Ε., Ανδρούλλα Βασιλείου. «Απαιτείται διασύνδεση ανάμεσα στις σχολές κατάρτισης και τις ανάγκες της αγοράς, συνεχής προσαρμογή στις ανάγκες της αγοράς», τόνισε ο διοικητής του ΟΑΕΔ, Θεόδωρος Αμπατζόγλου, ενώ ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μίχαλος, εστίασε στον θεσμό της μαθητείας, ο οποίος θα αναπτυχθεί με στόχο ο αριθμός των σπουδαστών στις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ από τις 12.000 σήμερα να αυξηθεί στις 25.000 σε βάθος πενταετίας.

Προβληματισμός

«Μόνο δύο στους δέκα νέους από όσους παρακολουθούν προγράμματα μαθητείας εντάσσονται στην αγορά εργασίας και από αυτούς το 80% χάνει τη δουλειά του τον πρώτο χρόνο», αντέτεινε ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Ιω. Παναγόπουλος, εκφράζοντας τον προβληματισμό του ότι η μαθητεία είναι εύσχημος τρόπος οι εργοδότες να αποκτήσουν φθηνό εργατικό προσωπικό. Και συμπλήρωσε: «Θα ήταν λάθος να δούμε το πρόβλημα της νεανικής ανεργίας μόνο ως έλλειψη δεξιοτήτων. Χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση του προβλήματος».

Πηγή: Έντυπη Καθημερινή | Ελλάδα 27.03.2014